Aftale om fokuspunkter i observationen
Observation i dagligdagen
Tilbagemelding
Samlet forløb
Tidsmæssigt: Der går maksimalt 3 uger fra observationen har fundet sted til du får en tilbagemelding på observationen.
På baggrund af observationen udarbejdes et observationsnotat, som du får tilsendt inden tilbagemeldingssamtale.
Observationen varer op til 2 timer: 6.000 kr. inkl. observationsnotat og tilbagemelding. Dertil transportudgifter.
I nogle situationer indledes med en samtale.
Når en observation er relevant
En observation finder oftest sted:
- Forud for et rådgivningsforløb
- Forud for et supervisionsforløb
- Ifm. en specifik eller omfattende udredning
Observationen kan danne baggrund for en dybere forståelse af en udfordrende situation og give uddybende indtryk af en persons funktion i samspil med omgivelserne. Desuden kan omgivelsernes håndtering af en problemstilling være i fokus.
Observation foretages ved psykolog, ergoterapeut, specialpædagog, sygeplejerske eller fysioterapeut.
Vi foretager for eksempel observation som del af et udredningsforløb vedr. en specifik diagnose og/eller en særlig adfærd, som der ønskes vurdering og anbefalinger i forhold til. Det drejer sig bl.a. om observation i skole og fritidsordning (fx i udredningssager vedr. ADHD/ADD), eller vedr. problematisk seksualitet ved person med udviklingshæmning på et bosted mhp. beroligende strategier, eller observation af person med udadreagerende adfærd og personalets håndtering, hvor der ønskes fokus på strategier inden for muligheden af de fysiske rammer.
Generelt indgår en observation som optakt til efterfølgende målrettet rådgivning, eller som supplement ifm. en udredning vedr. psykiske eller neurologiske problemstillinger.
Observationen varer op til 2 timer: 6.000 kr. inkl. observationsnotat og tilbagemelding. Dertil transportudgifter.
Observationens styrker
Observationen har den største styrke ved at foregå dér, hvor problemerne og udfordringerne opstår. Det kan være i skolegården under leg, det kan være i klasseværelset under undervisning, det kan være i en svær spisesituation på plejebolig, eller det kan være udførelse af en fysisk aktivitet, som er krævende. Dette er blot få eksempler ud af mange.
Fælles for observations-situationer er, at observationen foregår ude i virkeligheden, hvor det tydeligt fremgår, hvad der konkret foregår, hvem der er involveret og hvordan. Både de fysiske omgivelser og personer involveret samt relationer og aktivitet vil være del af den pågældende observation. Observatøren får direkte “syn for sagen”.
Som observatør er man aldrig blot “en flue på væggen”, men man indgår mere eller mindre som del af det miljø, man observerer. Dermed er man som observatør også i en eller anden udstrækning med til at påvirke det, man observerer.
Vi er er meget bevidste om de mange forskelligartede forhold, som kan spille ind i en observations-situation. Vi er trænede observatører og har et bredt metodisk grundlag ift. forskellige observations-metoder og observations-processer.
Vi lægger stor vægt på, at observationens vurderinger anvendes helt konkret ift. efterfølgende rådgivning eller supervision i form af brugbare strategier, eller at observationen er med til at kvalificere en udredning. Se også: Specialpædagogisk rådgivningsforløb.
Tilbagemelding
Tilbagemeldingen angår, hvad observatøren særligt har lagt mærke til og hvorfor. Tilbagemeldingen uddyber vurderinger og anbefalinger på baggrund af observationen.
Du får forinden tilbagemeldingen tilsendt et observations-notat.
Tilbagemeldingen kan foregå fysisk i klinikkens lokaler, virtuelt eller som del af igangværende rådgivningsforløb, supervisionsforløb eller udredningsforløb.
Tilbagemeldingen varer op til 1 time.