Nedsat begavelse
Et menneske fødes med et begavelsesniveau, som er det grundlæggende intellektuelle beredskab, det møder verden med. Gennem opvæksten stimuleres begavelsen, og evnerne kan skærpes eller sløves afhængig af, om stimulationen er tilstrækkelig og god, eller der er tale om understimulering og omsorgssvigt. God stimulation påvirker begavelsen i opadgående retning, mens understimulering og omsorgssvigt kan påvirke i nedadgående retning.
Der er talrige årsager til, at begavelsen kan være nedsat. Ofte er der ikke en decideret påviselig årsag.
Lav begavelse har forskellige betegnelser, typisk disse: intellektuel funktionsnedsættelse, intellektuel udviklingsforstyrrelse, intellektuelt udviklingshandicap eller udviklingshæmning.
IQ/IK
Omkring 98% af befolkningen har en almindelig eller normal begavelse. Vi kalder det også en almindelig IQ/IK; intelligens koefficient. IQ´en kan angives ved et tal. Den almindelige IQ er omkring 100, og både lidt under og lidt over er helt almindeligt. Få procent af befolkningen er ikke almindeligt begavede. Nogle er begavet langt under det forventede for alderen, mens andre er begavet langt over det forventede for alderen.
En almindelig eller god begavelse giver gode muligheder for at klare sig godt i skolen, i uddannelsessystemet, på arbejdsmarkedet og i samfundet, hvis der ikke er forhold, som kan forhindre begavelsen i at “blive brugt” på rette måde. Forhindrende forhold kan fx være betydelige psykiske vanskeligheder eller en tilstødt hjernelidelse eller hjerneskade. En lav begavelse/intellektuel funktionsnedsættelse giver dårligere muligheder for at klare sig på lige fod med jævnaldrende i skolen, i uddannelsessystemet, på arbejdsmarkedet og i samfundet generelt betragtet.
Støtte ved nedsat begavelse
Børn, unge og voksne med et begavelsesniveau under det forventede har behov for støtte og hjælp i en eller anden udstrækning afhængig af den enkeltes IQ, udfordringer og styrkeområder i øvrigt.
En begavelsesvurdering kan være en stor hjælp ift. for eksempel rette skoletilbud, hjælp og pædagogisk tilgang i skolen og på uddannelsen, i dagligdagen ift. selvstændighed og hverdagsrutiner samt ift. tilrettelæggelse af fritidsaktiviteter. Desuden ift. skånevilkår på arbejdsmarkedet.
Kendskab til begavelsesniveau kan også være en nødvendighed for en personalegruppe mhp. pædagogiske strategier til imødegåelse af urolig og udadreagerende adfærd hos personen med lav begavelse. Når krav overstiger ens formåen, er det en naturlig reaktion, at man frustreres.
En begavelsesvurdering kan oplagt udvides og suppleres af en kognitiv udredning, hvorved der fås et bredere billede af kognitionen og de intellektuelle evner. Ved en kognitiv udredning udredes bl.a. evnen til indlæring og hukommelse uddybende, ligeså evnen til logisk tænkning og overblik samt sprogfunktion. Desuden fås et øget indblik i personens arbejdsfacon; hvordan arbejdes med udfordrende opgaver, og hvordan skal personen da hjælpes. Se også: Kognitiv udredning.