Udgivelser
Andersen, L.B, Rusike, B., Mulbjerg, C.L. & Rusike, E.: 2 bøger om hjernen (2024)
Din Hjerne
Når hjernen er skadet
Bøgerne er info-materiale med fakta og illustrationer vedr. hjernen og dens funktion samt viden om, hvad der sker, når hjernen bliver skadet.
Andersen, L. B., Rusike, B. (2024)
Bog: MAPP-modellen – Et undersøgelses- og rådgivningsværktøj for personalegruppen
Andersen, K. B. (2023) Ordblindhed
Se bogindhold
Ordblindhed er en del af Maxi-serien. Maxi er en serie af letlæste fagbøger til børn i 2.-5. klasse. Bøgerne har en klassisk opbygning og er særdeles velegnede til faglig læsning i indskolingen og på mellemtrinnet. Bøgerne er rigt illustreret med forskellige grafiske elementer og faktabokse, der understøtter de faglige tekster. Maxi-serien berører en bred vifte af aktuelle og relevante emner om alt fra klima, gaming, sport, og naturens verden. Der følger opgaver med til alle bøgerne.
Bøgen kan købes her: Ordblindhed
Andersen, L.B., Rusike, B. (2022) Bog om supervision:
Hjælp! Jeg skal ha´ supervision. Hvad du kan bruge gruppesupervision til i det tværfaglige samarbejde i social- og sundhedssektoren. Straarup&Co.
Andersen, L. B., Rusike, B., Andersen, K. B. (2021) MAPP:
Model til Kortlægning af Adfærd og Pædagogisk Praksis. MAPP-Manual (2022, 2. udgave, 3. oplag)
MAPP: Model til Kortlægning af Adfærd og Pædagogisk Praksis
MAPP er en praksisnær analysemodel med konkrete brugbare spørgsmål til praktikeren, således man samlet kan få et overblik over, hvordan pædagogikken og rammen for den enkelte borger fungerer optimalt.
MAPP består af et grundlæggende oversigtsskema, som er hovedmodellen, og dertil 7 hjælpeskemaer. Skemaerne er samlet i et hæfte, som kan udleveres til alle deltagere/personaler. Desuden findes en manual til supervisor/rådgiver med forklaring vedr. udfyldningen af oversigtsskemaet og hjælpeskemaerne.
MAPP er udviklet til pædagogisk brug blandt personalegrupper indenfor special-, social- og sundhedssektoren. MAPP kan bruges i forbindelse med en fagsupervision eller et rådgivningsforløb omkring en borger med nedsat funktionsevne. Modellen er et aktivt dialogisk redskab, som kan sætte rammen for, at personalet via rådgivningen/supervisionen arbejder med at indhente viden, reflekterer og får målrettet den rigtige pædagogik ift. den enkelte borger. Modellen egner sig til både korte eller længere forløb, og den kan anvendes i sin helhed, eller der kan plukkes i relevante skemaer.
MAPP er en analysemodel, hvormed den professionelle kan få mulighed for at skabe sig et systematisk og grundigt overblik over en borgers komplekse profil og neuropædagogiske behov. Den søger at skabe et visuelt og pædagogisk overblik i en overskuelig ramme ud fra ofte komplekse, forskelligartede og uigennemskuelige informationer. Målet er ikke at forenkle årsager til borgerens adfærd, men at forbedre og retningssætte de indsatser, som de professionelle anvender mhp. at at give den bedst mulige effekt af personalets indsats.
MAPP er udviklet på baggrund af klinikkens mangeårige erfaringer med supervision og rådgivning til personalegrupper.
MAPP-materialet kan rekvireres ved henvendelse til klinikken på mail: info@neuropsykologiskpraksis.dk
Der betales via Mobile Pay-nr.: 99189 – eller jf. faktura ved tilsendelse af ean-nr. og øvrige betalingsoplysninger. Priser er plus forsendelsesudgifter.
Se linket: MAPP.
Ønskes undervisning i brug af MAPP, skriv til klinikken her: info@neuropsykologiskpraksis.dk
Andersen, L. B., Rusike, B., Andersen, K. B. (2021) MAPP:
Model til Kortlægning af Adfærd og Pædagogisk Praksis. Hæfte med skemaer (2022, 2. udgave, 3. oplag)
MAPP: Model til Kortlægning af Adfærd og Pædagogisk Praksis
MAPP er en praksisnær analysemodel med konkrete brugbare spørgsmål til praktikeren, således man samlet kan få et overblik over, hvordan pædagogikken og rammen for den enkelte borger fungerer optimalt.
MAPP består af et grundlæggende oversigtsskema, som er hovedmodellen, og dertil 7 hjælpeskemaer. Skemaerne er samlet i et hæfte, som kan udleveres til alle deltagere/personaler. Desuden findes en manual til supervisor/rådgiver med forklaring vedr. udfyldningen af oversigtsskemaet og hjælpeskemaerne.
MAPP er udviklet til pædagogisk brug blandt personalegrupper indenfor special-, social- og sundhedssektoren. MAPP kan bruges i forbindelse med en fagsupervision eller et rådgivningsforløb omkring en borger med nedsat funktionsevne. Modellen er et aktivt dialogisk redskab, som kan sætte rammen for, at personalet via rådgivningen/supervisionen arbejder med at indhente viden, reflekterer og får målrettet den rigtige pædagogik ift. den enkelte borger. Modellen egner sig til både korte eller længere forløb, og den kan anvendes i sin helhed, eller der kan plukkes i relevante skemaer.
MAPP er en analysemodel, hvormed den professionelle kan få mulighed for at skabe sig et systematisk og grundigt overblik over en borgers komplekse profil og neuropædagogiske behov. Den søger at skabe et visuelt og pædagogisk overblik i en overskuelig ramme ud fra ofte komplekse, forskelligartede og uigennemskuelige informationer. Målet er ikke at forenkle årsager til borgerens adfærd, men at forbedre og retningssætte de indsatser, som de professionelle anvender mhp. at at give den bedst mulige effekt af personalets indsats.
MAPP er udviklet på baggrund af klinikkens mangeårige erfaringer med supervision og rådgivning til personalegrupper.
MAPP-materialet kan rekvireres ved henvendelse til klinikken på mail: info@neuropsykologiskpraksis.dk
Der betales via Mobile Pay-nr.: 99189 – eller jf. faktura ved tilsendelse af ean-nr. og øvrige betalingsoplysninger. Priser er plus forsendelsesudgifter.
Se linket: MAPP.
Ønskes undervisning i brug af MAPP, skriv til klinikken her: info@neuropsykologiskpraksis.dk
Rusike B. (2021) Bogkapitel 6: Psykologiske aspekter af seksualitet hos mennesker med udviklingshandicap
I bogen: Seksualitet og udviklingshandicap ved forlaget Oligo
Psykologernes Magasin (2019) Interview med psykolog Lona Bjerre Andersen
Den maskerede autisme hos piger
Artikel i marts-udgaven (2019) Børne- og Ungesygeplejersken
Freil, J. & Rusike, B. (2018) Intelligens - Målinger, myter og misforståelser på børn- og ungeområdet
Intern udgivelse. Link: Se IQ-artikel.
Andersen, L. B. (2017) Book.
Touched by Huntington´s Disease - Life Stories and Psychological Reflections.
Andersen, L. B. (2016) Bog.
Berørt af Huntingtons Sygdom - Livsfortællinger og psykologiske betragtninger. Bogforlaget Frydenlund.
Se: Berørt af Huntingtons Sygdom
Se: Anmeldelse: En bog der manglede – ved overlæge, Ph.d. Anette Torvin Møller (Anmeldelsen er bragt i medlemsbladet ved Landsforeningen Huntingtons Sygdom)
Se: Anmeldelse: Relevant og nærværende bog – ved neuropsykolog Lena Sjællænder (Anmeldelsen er bragt i Magasinet P, psykologernes fagmagasin, og i nyhedsmail samt folder ved Bogforlaget Frydenlund)
Se: Anmeldelse: Bogen belyser mange vinkler – ved demenskonsulent, VISO-specialist Anni O. Frederiksen (Anmeldelsen er bragt i nyhedsmail og folder ved Bogforlaget Frydenlund)
Se: Pressemeddelelse
Indlæg i Patientforeningen mod Huntingtons Sygdom, 33. årgang, nr. 2, 2016
Andersen, L. B. (2016) HS og psykologhjælp. Indlæg i medlemsbladet for Landsforeningen mod Huntingtons Sygdom. Blad nr. 2, 33. årgang, side 22-23.
Andersen, L. B. (2014) Debatindlæg.
Jyllands-Posten, d. 02.11.14. Ventetid til psykologen
Andersen, L. B. (2014) Akut krise, stress og udbrændthed.
Kapitel i: Offentlig Administration for Lægesekretærer. Bind 2, kapitel 2, side 35 - 70. Forlaget ´94.
Interview med psykolog Lona Bjerre Andersen (2014)
"Bedst at blive deprimeret i årets første måneder", Dagbladet Politiken, d. 22.10.14.
Andersen, L. B. (2014) Psykologisk Førstehjælp.
Anmeldelse i Psykolog Nyt, Nr. 5, 2014.
Download / læs artikel her: Anmeldelse.
Interview med psykolog Lona Bjerre Andersen (2013)
"Nøjjj, det´ for børn! Gode råd om skærmbørn", i magasinet MOR, marts 2013, side 50-52.
Interview med psykolog Lona Bjerre Andersen (2012)
"Svært at spotte kvinder med ADHD", i magasinet FEMINA, nr. 9, marts 2012, side 108.
Andersen, L.B. (2011) Nye psykologer.
Indlæg i medlemsbladet for Landsforeningen mod Huntingtons Chorea. Blad nr. 1, side 7.
Download / læs artikel her; Nye Psykologer (fra www.lhc.dk).
Andersen, L.B., Elbinger Gramstrup, M., Pedersen, G. (2011) Kvinder med ADHD.
Anmeldelse i Psykolog Nyt, Nr. 3, 2011.
Download / læs artikel her; anmeldelse.
Andersen, L.B., Elbinger Gramstrup, M. (2010) Børn og voldelige pc-spil.
Kronik i dagbladet Information d. 3. juli 2010. Efterfølgende debat på dagbladets blog.
Andersen, L.B., Pedersen, G., Pilgaard, E. (2009) En rivende flod af svære dilemmaer. Børn og unge af hjerneskaderamte forældre. En svømmetur for de personaler, der arbejder med forældrene.
Fokus, 4: 2009. Videnscenter for Hjerneskade.
Se: www.vfhj.dk (link: Publikationer, Fokus, 2009 nr. 4; hhv. forkortet og uforkortet udgave af artiklen).
Download / læs artikel her, uforkortet udgave.
Download / læs artikel her, forkortet udgave.
Andersen, L.B., Pedersen, G., Pilgaard, E. (2007) De skridsikre trædesten. Personalets udfordringer i hjerneskaderamte familier - hvordan skal der tages vare på børnene?
Udgivet i samarbejde med Vejlefjord Akademi, Faglig uddannelse, Vejle.
Se: www.vejlefjord-akademi.dk (link: Neurocenter og Mere viden).
Andersen, L.B. (2007) Autisme og piger - en særlig diagnostisk udfordring.
Autismebladet, 1:2007. Videnscenter for Autisme. En forkortet udgave af artiklen.
Andersen, L.B. (2006) Den varme stol i klasseværelset dur ikke.
Debatindlæg d. 17. nov. 2006 i Jyllands-Posten.
Se den samlede debat vedr. emnet i både Jyllands-Posten og Politiken.
Andersen, L.B., Pedersen, G (2003) Efter bevidstløshed - information og råd til pårørende.
Folder ved Forlaget 94.
Se forlagets omtale: www.Forlaget94.dk (link: Øvrige titler).
Læs den Danske udgave: Download / læs artikel her.
Læs den Norske udgave: Download / læs artikel her.
Andersen, L.B., Pedersen, G. (2002) Den anden opvågning
Sygeplejersken, 34: 18-23.
Klik her: Den anden opvågning.
Andersen, L.B. (1995) Efter Scandinavian Star. Katastrofeberedskab.
Artikel i Psykolog Nyt, 1995, 21 (49).
Elklit, A., Andersen, L.B. & Arctander, T. (1995) Scandinavian Star
Psykologisk Skriftserie, 1995, 20 (2). Aarhus Universitet, Psykologisk Institut.
En opfølgende undersøgelse af de fysiske, psykologiske og sociale eftervirkninger 3 år efter katastrofen.
Elklit, A. & Andersen, L.B. (1994) Scandinavian Star
Psykologisk Skriftserie, 1994, 19 (5). Aarhus Universitet, Psykologisk Institut.
En undersøgelse af de fysiske, psykologiske og sociale eftervirkninger af en katastrofe.